entry lame. flash back.



kite mampu ubah orang ?  
suka kat kita ? 
sayang kat kita ? 
terima kat kita ? 

senang ke nak buat semua uhh. memang kita tak mampu buat orang suka kat kita , sayang kat kita , terima kita macamana kita ubah pemikiran kita sehingga kita suka kat orang , sayang pada orang dan terima dia. hmmm *mengeluh* entry ni bukan pasal putus cinta ke or kita tak dapat orang yang kita sayang. aku nak share tentang macamana kita nak buat orang terima kita seadanya macamana kita terima orang. *fokus pada yang bergelar sahabat*
semua orang perlukan sahabat. tipu lah korang kalau korang kate tak mati tak ada sahabat ! tunjuk muka kat aku sikit , nak tengoh sehebat mana korang hidup tanpa sahabat. ada juga yang sanggup makan hati dengan sahabat. bersabar tahap melangit dengan sahabat. tahan je dengan apa yang die buat. sahabat lah katakan. nanti-nanti kita minta tolong dorang jugak kan. sampai kan ada yang sanggup belakangkan family sebab sahabat. kalau sahabat cakap ikut je , tapi family amik endah tak endah.
tak dapat nafikan lah. sahabat sangat penting dalam kehidupan kita. lebih-lebih lagi bila kita berjauhan dengan family. so bergantung harapan pada sahabat lah kan. for those yang duduk hostel belaja jauh dari family memang perlukan sahabat. memang tak ada yang sempurna dalam hidup nie. tapi salah ke untuk kite juga di terima dengan ikhlas dalam kehidupan seharian kita. mana ada insan dalam dunia ini yang tidak suka dihargai , disayangi , bahkan dicintai. tapi kenapa susah sangat nak buat orang terima kita seadanya. 
bila kita nak buat orang terima kita macamana kita terima die first sekali kita kena terima die. so kalau kita da terima die seadanya tapi sebenarnya dia terima kita hanya untuk mengambil kesempatan dalam hidup kita. apa salah hidup kita lagi ? tak layak untuk diterima ? hina sangat ke kita sehingga kehadiran kita dalam hidup hanya untuk dipergunakan. !
kita dah buat macam-macam untuk buat orang terima kita. layan die dengan baik , jaga hati die lah perasaan die , tahan je dengan sikap die yang kadang-kadang guriskan hati kita.

1.kita ada kenderaan tak kisah bagi pinjam membe. siap offer lagi kalau nak pinjam. orang kata jangan berkira dengan member takot nanti die pon berkira dengan kita. so kena ada sikap saling tolong menolong kan. tapi bila die baik dengan kita sebab boleh guna kenderaan kita je macamana ? 
2. soal makan tak kisah langsung dengan member. makanan kita makanan die juga , tuhan akan bagi rezeki yang lebih bila kita berkongsi. walalu tahu diri tak pandai masak tapi still nak menjamu member dengan masakan. *bukan kes nak tambat suami sepatut dipikirkan*
3. pasal duit pon boleh je bagi pinjam. tak apa , kalau tak boleh bayar sekarang esok lusa die dengan kita juga. boleh bayar bila ada duit kan.
4. makan hati punya banyak. die mencarut kita telan tapi kenapa kita mengarot die tak anak makan pulak bahkan kita disalahkan , dijelikkan , dijijikkan. "lu mencarut gua telan , gua mengutuk lu makan lah"
5. untuk sahabat 24jam i have a time for u. die susah kita tolong , sanggup lakukan apa aje sebab die sahabat kita. tapi die 24saat pon sebernaya mengeluh bila bersama kita. kalau perlukan kita barulah rasa 24 minit uhh berharga bersama kita.

bila diluahkan perasaan tentang kekecewaan sahabat pasti kita akan terima jawapan yang sama. kalau nak bersahabat kita mestilah menjadi sahabat yang terbaik dahulu. untuk diterima kita harus menerima dia seadanya. menyayangi juga sama haruslah belajar untuk sayang orang sebelom kita nak orang sayang kita. tapi ADIL ke ? bila kita dah lakukan macam-macam untuk buat diri kite diterima orang. bukan untuk dijadikan kayu pepohon rendang tapi cukuplah untuk dijadikan akar tunjang yang mana permulaanya adalah perasaan keikhlasan yang terbit dari hati seorang manusia.

aku tahu aku tidak sempurna. kekhilafan aku sedang aku mencuba untuk memperbaikinya. tapi bukan kenaifan aku dijadikan batu loncatan untuk kamu mempergunakan seenak kehidupan yang kamu miliki. aku tahu kekurangan pada diriku. caraku , kekasaraanku , kebodohanku , kekurangan kehidupanku untuk kamu terima aku seadanya terlalu sukar. aku juga manusia biasa yang tak pernah lari dari kesilapan. sering mengharapkan ada yang mampu untuk mengubah aku ke arah kebaikan. tolong jangan terus mempergunakan aku. perasaan aku terhiris tidak pernah kamu mengerti tapi gelak tawaku sering kau cuba fahami. hina sangat aku di pandangan kamu ? aku sedar aku tidak secantik siti nurhaliza , tak semanis nasha aziz , tak menarik seperti liyana jasmay , tak seindah teman di sekelilingmu. aku sedar kehadiranku tidak pernah dirasai melainkan saat kamu memerlukan aku. kapan ? bukan diri aku yang di ingati tapi adalah kenaifaan aku memerlukan sahabat yang kamu ingati.

ya allah kenapa semua yang aku kenali hampir 20 tahun seperti ini. tidak pernah aku rasa hidup yang mana aku di perlukan bukan untuk kepentingan mereka tapi adalah kepentingan bersama. terlalu banyak yang aku telah telan tak terluah rasanya dah. adakah ini jawapan untuk semua persoalan di benak fikiran aku ?

Tuhan " Aku tidak akan memberikan sahabat yang baik untukmu, jika kamu masih kasar"
"Aku tidak akan memberikan sahabat yang setia untukmu, disaat kamu selalu mencari yang terbaik"
"Aku tidak akan menganugrahkan seseorang yang sabar bagimu sedangkan kamu masih egois"
"Aku akan memberikan sahabat untukmu yang sesuai untukmu, maka perbaikilah dirimu sesuai dengan apa yang kamu inginkan dari sahabat hidupmu"

aku sentiasa mencuba untuk menjadi seperti yang aku inginkan dari sahabat. tapi seringkali saat aku berjaya lakukan seringkali juga merasai pedihnya. tidak cukup ikhlas ke aku ?  ya allah kau hadirkanlah kepadaku sahabat yang benar-benar layak untuk aku gelarkan die sahabat. aku perlukan sahabat untuk aku mengenal erti sebenar kehidupan yang telah kau berikan kepadaku. ingin aku nikmati seindahnya bersama sahabat. hadirkan lah aku seorang sahabat yang tidak memandang pada rupa dan fizikal semata-mata. yang bisa mengubah aku ke arah kebaikan. memberi aku kesedaran setiap kekhilafaan aku dalam hidup. ya allah tunjukkan aku jalan menuju kehidupan yang lebih bermakna dan bererti.



:: choki :: aku hanya perlukan sahabat tidak pernah inginkan lebih dari itu.

No comments:

Post a Comment